De kracht van kleur en lettertype

design web

In het heden mag het belang van het juiste web design niet meer onderschat worden. Daar waar dit vroeger, in de begindagen van het internet, nog weleens afgedaan werd als niet belangrijk en design webmisschien zelfs overbodig wordt er vandaag de dag van alles uit de kast getrokken om een lay-out uit het oog te laten springen. Door constant aan te passen, te sleutelen, uit te proberen en te experimenteren wordt gekeken wat het beste werkt voor welk type bezoeker. Net als iemand vaak denkt het ideale web design gevonden te hebben veranderen er alweer allerlei trends. Deze markt is dus snel, aan verandering onderhevig en het vergt alles van de beste web designers om steeds maar weer up-to-date te blijven.

Omdat niet onderschat mag worden wat het belang is van de juiste kleuren en lettertypen voor het juiste publiek wordt hier veel tijd voor uitgetrokken. Iedere kleur straalt namelijk iets uit trichting bezoekers toe. Mensen die op een website kijken zijn zich hier vaak niet van bewust, maar toch heeft het invloed over de manier waarover ze later over een bedrijf of product gaan denken. Felle kleuren als geel en oranje stralen vaak jongheid, innovativiteit en enthousiasme uit, daar waar meer donkere kleuren juist betrouwbaarheid en kracht uitstralen. Een kleur als groen staat dan weer voor frisheid en gezondheid. Zo zul je merken dat bij biologische producten bijna altijd voor een groen logo gekozen wordt. Iets met groen zullen mensen dus meestal associƫren met iets natuurlijks.

Dan is er nog de keuze voor het juiste lettertype. Grote en opvallende lettertypen zullen heel veel enthousiasme uitstralen terwijl de wat saaiere lettertypen juist meer als betrouwbaar overkomen. Het ligt er maar net aan wat voor klanten of bezoekers iemand graag wil aantrekken. Hierbij zal dus een aansluiting gevonden moeten worden tussen het juiste web design en een goede boodschap naar de lezer.