Wat is nieuw voor ontwerpers in 2016

AAEAAQAAAAAAAASPAAAAJGExMTExNDQ2LTIwMTQtNGIzMi1iZjhlLTEyNTU0YjU0OGVlNw

AAEAAQAAAAAAAASPAAAAJGExMTExNDQ2LTIwMTQtNGIzMi1iZjhlLTEyNTU0YjU0OGVlNwEen ding wat zeker nieuw is, of de hele tijd vernieuwend blijft, is de grootte van alles op het internet. Tegenwoordig gebruikt echt iedereen het. De hoeveelheden data die gebruikt worden zijn zo ontzettend groot dat het van uiterst belang is websites hier tegen bestand te maken. Ontwikkelingen vinden bijna doorlopend plaats. Dit gebeurd op alle vlakken. Een aantal die er wel boven uitsteken zijn de kleur, de homepage en mobiel.

Wat kleur betreft lijkt helderheid steeds meer het devies. Een tijdje geleden waren felle kleuren nog veelal in. Deze lijken nu plaats te maken voor de kleuren die normaal gesproken als minder mooi worden beschouwd. Ze zorgen er wel voor dat ze de aandacht trekken, en laat dit nu precies de bedoeling zijn.

Daar waar eerst voor iedere homepage vaak meerdere afbeeldingen werden gebruikt om een duidelijk beeld van een bedrijf of product te schetsen lijkt dit langzaam verleden tijd te worden. Er wordt steeds meer gekozen voor een zogenoemde ‘hero image’. Dit is een afbeelding, tekst of soms zelfs maar een woord die duidelijk probeert te omschrijven waar de pagina over gaat. Door het op die manier duidelijker en overzichtelijker te maken wordt gehoopt in een keer de aandacht van een bezoeker te trekken. Zo kost het minder tijd en is het minder verwarrend.

Alles wat mobiel is op het internet ontwikkeld zich nog immer in razend tempo. Zelfs op een normaal desktop scherm wordt nu regelmatig een mobiele versie gebruikt. Zo lijkt het belang van mobiel dat van de gebruiker op de traditionele apparaten langzaamaan voorbij te streven. Dit kan alleen maar als normaal beschouwd worden. Alleen al in Nederland hebben rond de tachtig procent van de mensen een smartphone. Dan hebben we het dus niet eens over de vele tablets die in de meeste huishoudens net zo goed de gewoonste zaak van de wereld zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een advertentie voor een gokkasten app. Door een nieuwe pagina te openen, kunnen nieuwe advertenties verschijnen. Deze kunnen afleiden van de content of de bezoeker zelfs irriteren. Meestal vinden zij het geen probleem om er eentje te zien, maar als dit zich steeds herhaalt, is dat vervelend. Op de korte termijn lijkt dit misschien een manier om meer te verdienen, maar op de lange termijn zorgt het voor minder bezoekers. Het is dus belangrijk hier rekening mee te houden.